Rijlessen leerlingen met ADHD

Er zijn nieuwe inzichten in de symptomen van ADHD, gedragsstoornissen en depressie, en hoe deze het rijgedrag van tieners beïnvloeden. Onderzoekers voerden een onderzoek uit met 60 kersverse bestuurders en gebruikten simulatoren om de studie te voltooien.

De resultaten van de analyse leverden interessante informatie op, waaronder:

Uit gegevens blijkt dat onoplettendheid tijdens het rijden – zoals het niet scannen van de weg, het niet herkennen van gevaren en bumperkleven – verband houdt met meer zelfgerapporteerd risicogedrag. Dit geldt vooral voor degenen die al symptomen van hyperactiviteit en gedragsstoornissen vertonen.

Rijden met ADHD

Tieners met ADHD blijken volgens een onderzoek ongeveer een derde meer kans te hebben om betrokken te raken bij een auto-ongeluk dan degenen zonder ADHD.

Hoewel deze bevinding belangrijk is, is ze niet per se zorgwekkend. De statistieken laten zien dat het risico relatief laag en beheersbaar is. Houd er rekening mee dat het later behalen van een rijbewijs niet betekent dat het aanzienlijk langer duurt; voor sommige mensen kan het slechts een paar maanden later zijn.

Wacht niet te veel later

Mensen met ADHD hebben doorgaans een ontwikkelingsachterstand van drie tot vijf jaar ten opzichte van mensen zonder deze stoornis.

Sommige ouders kiezen ervoor hun kinderen enkele jaren na de vereiste minimumleeftijd te wachten om hen een betere basis te geven.

Wanneer een kind 18 wordt, is het enige dat nodig is de typische hoeveelheid rijlessen.  Echter, bij leerlingen met ADHD kan dit ervoor zorgen dat de fijne kneepjes van het autorijden de leerlingen met ADHD deze niet volledig begrijpen en ervan genieten. Bijgevolg, wacht niet om te ontdekken hoe te rijden.

Positieve invloed van sport bij autorijden

Voor leerlingen met ADHD kan skiën of andere activiteiten die snelle reflexen vereisen, helpen de rijvaardigheid te verbeteren. Dus sporten kan positieve effecten hebben op de rijvaardigheid, vooral bij leerlingen met ADHD.

Praat over de ernst van autorijden

De eerste keer op de weg is ongetwijfeld de gevaarlijkste rijervaring die iemand in zijn leven zal meemaken. Voor tieners is het risico nog groter, aangezien ongevallen met motorvoertuigen de belangrijkste doodsoorzaak zijn voor deze bevolkingsgroep. De overgang van leren rijden met een professionele instructeur naar alleen of met vrienden kan afleiden en tot meer risico’s leiden. Alles van het horen afgaan van een mobiele telefoon tot het zien van reclameborden of mensen die op straat lopen, kan de aandacht afleiden van wat er op de weg gebeurt.

Begin het gesprek over autorijden vroeg met uw kind, en zorg ervoor dat u hun capaciteiten beoordeelt. Dit is belangrijk voor alle kinderen, vooral voor leerlingen met ADHD.

Persoonlijke begeleiding

Het is belangrijk dat de leerlingen met ADHD dit vooraf aangeven. Zo kan de rijinsntructeur hier extra aandacht aan besteden en een persoonlijke begeleiding geven tijdens de rijlessen.

Het is belangrijk dat de ouders naar ontheemden of soortgelijke programma’s kijken wanneer hun kind begint te rijden. Zo kunt u ervoor zorgen dat de school en de rij-instructeurs de juiste stappen nemen om uw kind te leren hoe het veilig de weg op kan.

Logisch plannen

Veel van de suggesties om een ADHD-tiener te leren rijden zijn gebaseerd op gezond verstand. Het is goed om niet tijdens de spits te reizen, een langzamere route te nemen in plaats van een snelweg, en het gebruik van de radio te beperken. Het is ook goed om te beginnen met routes die je kent en overdag te rijden. Ouders, rijscholen en leerlingen hebben allemaal een verantwoordelijkheid om het belang van autorijden te benadrukken, vooral wanneer er ADHD in het spel is. Zie het niet over het hoofd; beschouw het voorlopig gewoon als iets anders. Hun veiligheid tijdens het besturen van voertuigen is cruciaal. Bij Rijschool Tilburg ontdek je hier alles over.

Scroll naar boven